Опис майна при здачі квартири в оренду: навіщо і як складати, кого і від якої біди він захищає?

|

5 хв читання

|

3842

Фото: shutterstock

Якби ти здавав квартиру, то кому б найперше довірив користування житлом — самотній людині, сімейній парі з дитиною чи парі з домашнім улюбленцем? Вгадати одразу, хто з більшою турботою поставиться до чужих речей, мало хто здатний. А от що кожен може зробити для захисту свого майна від псування, а себе — від зайвого стресу і витрат, так це додати опис майна до договору оренди і приймати за ним житло під час виїзду квартирантів. Нумо розбиратися, що це за папірець і як його грамотно скласти

Що таке опис майна за здавання квартири в оренду?

Як пересвідчитися, що за зміни орендарів речі в квартирі залишаться в повному складі, цілими і неушкодженими, хіба що з поправкою на природне зношування? Відповіддю на це питання є документ, що доповнює договір найму нерухомості. На додачу до нього складають два акти прийому-передачі житлового приміщення (в двох екземплярах кожен, хоча може знадобитися й третій, для рієлтора): перший заповнюється обома сторонами перед здаванням квартири, другий — під час виїзду орендарів.

На документах мають стояти підписи всіх, хто бере участь в угоді, з їх розшифруванням, а також поточна дата. Оформлювати папери можна у вільній формі або на спеціальному бланку. Крім підписів сторін у описі та актах мають фігурувати їхні ПІБ, серії паспортів з даними про прописку і дату видачі документа, ІПН.

Зазвичай ініціатором складання опису майна виступає власник. Його інтерес зрозумілий: історії про те, на що здатні окремі квартиранти, спонукають до максимального захисту своїх речей. Проте цей документ корисний і для наймача. Якщо, скажімо, власник (або інша особа, яка зареєстрована за адресою) заборгує велику суму банку і до квартири прийдуть колектори / співробітники виконавчої служби для опису / вилучення цінного майна, мешканцеві простіше буде відстояти свої речі. Адже не факт, що квитанції на всю техніку або меблі, придбані орендарем за власний рахунок, будуть під рукою. Перестрахуватися ніколи не буде зайвим.

Фото: shutterstock

Наскільки докладним має бути список?

Що докладнішим буде опис майна, то краще. Це зменшить напруження між сторонами в разі виникнення конфлікту щодо стану майна. А якщо псування речей все ж мало місце, за допомогою документа буде легше визначити суму збитків. Опис має містити інформацію про такі об’єкти:

  • Сантехніка.
  • Меблі.
  • Посуд, текстиль.
  • Побутова техніка, електроприлади.
  • Предмети декору, килими тощо.
  • Оздоблення.
  • Лічильники та інші прилади обліку.

Про що бажано зробити примітку:

  • Кількість і поточний зовнішній вигляд.
  • Назва компанії-виробника, рік випуску і серійний номер.
  • Ступінь зношування, наявність дефектів (подряпини, тріщини, сколи, частини, яких не вистачає тощо).

До списку рекомендовано включити всі предмети, що мають цінність. Інакше не вийде нічого довести, якщо їх не буде на момент повернення квартири власнику.

Показники приладів обліку

Цей пункт актуальний, якщо за користування комунальними послугами наймач платить за показами лічильників (вода, газ, електроенергія). Під час укладання договору найму квартири зніми показники всіх приладів обліку і зафіксуй дані в документі.

Фото: shutterstock

Техніка, меблі та інші цінні речі

Коли додаєш до опису майна побутові прилади і предмети меблів, обов’язково вказуй не лише, наприклад, «телевізор», а й деталі на кшталт марки, моделі та серійного номера. Це допоможе уникнути ситуацій підміни майна на менш цінне чи навіть непрацюючу техніку. Додатково можна зазначити орієнтовну вартість предметів. Також зафіксуй, скільки комплектів ключів передаєш новим мешканцям.

Дефекти і недоліки

Вимикачі, що не працюють, несправні конфорки, шпалери, що відклеїлись, чи фарба, що відлущилася, тріснута плитка чи скол на шафі — всі дефекти від часу і експлуатації мають бути зафіксовані в документі, якщо не хочеш потім битися за кожну серйозну подряпину чи інший дефект. Це стосується і плям, залишених ексмешканцями, адже зовсім не факт, що з ними вдасться впоратися. Документальне підтвердження допомагає обом сторонам встановити, на кому лежить відповідальність за заміну речі, проведення ремонту.

Поломки поломками, проте не варто забувати і про такий аспект, як амортизація. Зрозуміло, що петлі, дотягувачі, ручки, крани, побутова техніка тощо не можуть служити вічно. І якщо реальні завдані збитки (вибита вітрина шафи, розбите дзеркало або скло, зламані двері тощо) — це зона відповідальності наймача, то дефектний старий насос пральної машини або несправний бойлер — це зовсім інша історія.

Момент прощання: чи потрібно фіксувати відсутність претензій?

Навіть якщо сторони розлучаються на приємній ноті й власник не має претензій до стану майна, перед прощанням слід заповнити акт прийому-передачі житла. Оформлюється він аналогічно до документа, що вже прикріплений до договору найму квартири. Він містить:

  • Особисті дані учасників угоди: ПІБ, ІПН, паспортні дані, відомості про місце постійної реєстрації.
  • Адресу житла, що здається в оренду.
  • Дату погодження акта.
  • Список цінного майна (згідно з описом).
  • Підписи обох сторін.

Відмінність від першого акта лише в тому, що стороною, яка приймає, виступає не орендар, в власник нерухомості. Коли акт прийому-передачі підписаний, будь-які претензії щодо стану майна втрачають силу — і такий пункт має бути в договорі.

Як правильно скласти договір оренди квартири і навіщо потрібен цей документ, читай тут.